Marta Lado: «Todo o que sexa coñecemento quita medos»

Patricia Blanco
PATRICIA BLANCO CARBALLO / LA VOZ

FISTERRA

Marta Lado, na súa faceta de monologuista, hai uns anos na Rúa dos Contos de Carballo.
Marta Lado, na súa faceta de monologuista, hai uns anos na Rúa dos Contos de Carballo. BASILIO BELLO

Gentes del Finis Terrae | Actriz e escritora fisterrá, vén de publicar a obra «Sibila e a monstruosa festa do Samaín», para nenos de 8 a, cando menos, 200 anos

01 nov 2023 . Actualizado a las 23:25 h.

Literatura e teatro cadran ben con estas datas, e máis aínda o título co que a fisterrá Marta Lado recunca na escrita: vén de publicar Sibila e a monstruosa festa do Samaín, a súa nova obra. Falou en Radio Voz con Fran Rodríguez, desta volta dende Santiago, ela que se move entre tres escenarios vitais, ese de Compostela, o de Fisterra e o do Pindo: «Son os máis bonitos. Son medio de Fisterra e medio do Pindo. Vivimos en Compostela por traballo, pero é unha cidade que escollemos. Podes ir andando a todas partes e mentres camiñas vas entre monumentos, atravesas un museo».

—Quen é Sibila e que lle pasa?

—Sibila é unha nena vampira. A historia vai dela, da súa nai e da súa familia. Sibila non lle ten medo a nada, a case nada, nin ao Polo Allo nin ao sur, nin ao amencer... Só a unha cousa: os monstros. Así que como onde vivían, no cemiterio grande da cidade, todo eran monstros, mudáronse ela e súa nai a un camposanto pequeniño de aldea onde están máis controlados os perigos. A nai de Sibila non lle ten medo aos monstros, pero si a todo o demais, é súper protectora con Sibila. Chega a noite de Defuntos, hai visitas e bueno... Empeza a aventura.

—De onde lle vén o nome?

—Foi como unha especie de revelación, queríallo poñer á miña filla cando eu estaba embarazada. Tiven algunhas críticas e finalmente pois chámase Sia [ri].

—Cumpriu cun personaxe, que de certo xeito é tamén un fillo.

—De feito, a ilustración que fixo Carlos Lago para portada ata se parece un pouquiño á miña nena.

—Vén de presentar a obra este pasado domingo en Fisterra, e contábannos que hai como tres pólas no libro: o medo dunha nai a trasladarlle os seus temores á súa filla; o medo como mecanismo necesario de protección e, en terceiro lugar, un ideario popular no que, si, hai monstros.

—Si, e por riba de todo quixen transmitir unha aventura entretida, coa que rapaces e rapazas o pasen ben. Se de paso van coñecendo un pouquiño do mundo que nos rodea, e sacan algún consello ou algo que lles poida servir, xenial. Son personaxes un pouco tolos, é o que me encanta a min, un pouco histriónicos. Encántame o mundo do terror, pero con comedia. É, quizais, un pouco o que me gustaba ler de pequena. Cando volvía do cole estaba desexando ver se chegara o libro que pediramos miña nai máis eu no Círculo de Lectores, para ir correndo arriba a lelo.

—Volve publicar con Baía Edicións, desta volta con ilustracións de Carlos Lago. Máis ca un complemento.

—Si. Este non é un conto ilustrado, como foi o primeiro, no que texto e ilustracións ían á par. Sibila ten só algunhas, pero dálle o toque preciso para que te introduzas nese universo. Empézase moito espertando a imaxinación dos rapaces, apelando a ela, para que escollan espazos, definan colores, olores... Xa no primeiro capítulo temos a ilustración da cripta, súper gótica. Carlos e eu non falaramos, e cando a vin díxenlle: «Non podo crer que me guste tanto!».

—Falamos de literatura infantil e xuvenil. Ata que idade diría?

—Ata os 200 e pico anos creo que vai ben! Para empezar, quizais a partir dos 8, pero dependendo de gustos, madurez e intereses. Antes, quizais ata que lle colles o punto, dá un pouquiño de medo.

—Literatura para nenos e mozos que os adultos tamén gozan.

—Si. Eu teño a escusa de mercar libros para a miña filla, pero....

—A literatura quita medos?

—Quita, si. Penso que todo o que sexa coñecemento os quita. É unha maneira de afrontalos, entender que é iso que che dá medo.

—En Baía edicións saía a súa primeira obra, «A pita xefa», Premio Fina Calsalderrey de literatura infantil pola igualdade. Aquela pita evolucionou: Títeres Alakrán levounas ao teatro. Que evolución.

—Vaia! É de repente ves as pitiñas neses monicreques que fai Borja Insua e que son marabillosos... Velas de pé, falando, cos seus conflitos, o galiñeiro montado... A miña nena agora quere a película...

Marta Lado, en «Unha inimiga do pobo»
Marta Lado, en «Unha inimiga do pobo» Palma Roca

—Pois vamos á Marta Lado actriz. Seguen xirando con Talía, e agora coa obra «Unha inimiga do pobo».

—A función está a ter moi boa acollida, é destas que ao final ás veces a xente queda en silencio, preguntándose que acaban de ver. Logo aplauden, a tope. Faiche pasar por moitos estados de ánimo, é moi actual, vas vendo un dos dramas do noso tempo, a falta de información veraz, a falta de saber onde nos podemos informar e confiar. Fake news, manipulación...

—Tamén é vostede directora da Escola Municipal de Teatro de Fisterra, e teñen cita inminente, este sábado, no programa cultural de Rapacollóns. Levan «O Centulo».

—Son 14 mulleres e un home no escenario. Non sabería dicir moi ben se é un thriller absurdo ou unha traxicomedia [ri]. Naceu a partir dun traballo dos alumnos, creación de personaxes e historia a partir dun segredo. Collendo as esencias de cada un deles fixemos unha dramaturxia, ambientada nos anos 50 en Fisterra, e aí todos teñen moitos segredos...